Forvent det uventede, Erling Sylte - malerier i utvalg

Tid: 11:00
Sted: Krona - Kafé Mali

Salgsutstilling i Krona, Kafé- og foajéområdet, Romsdalsmuseet

Den lokale kunstneren Erling stiller for tiden ut malerier på Romsdalsmuseet. Sylte er utdannet innen grafi­sk design og har arbeidet med billedspråk som uttrykksform det meste av sitt liv. Erling Sylte er født og oppvokst i Møre og Romsdal nærmere bestemt på Oterøya, ved Sør-Heggdal i Molde kommune, men bor nå i hjerte av Romsdal på et lite sted som heter Eidsbygda ved Åndalsnes. Sylte begynte å tegne og male allerede på folkeskolen, og det ble tegnet på alle sider i alle lærebøker. Hans familiebakgrunn var til stor inspirasjon, hans mor lærte ham hvordan lage bilder av lappetepper og stoff, og hans eldre brødre tok han med på å lage /utforme skulpturer i kjelleren ved hoggestabben.

Dette var en ­fin tid sier Erling. Han var også med da familien flere ganger dro på besøk til Molde der kunstneren Oliver Sylthe og kona Kari bodde. «Da var jeg ikke så gammel, men jeg husker det som om det var i går sier Erling. Det var som å komme inn i en godtebutikk med oljemalerier over alt på veggene.» Oliver har nok vært en stor inspirator opp gjennom oppveksten, han var en anerkjent og godt etablert kunstner den gang, han var bror til min bestefar på farssiden til Erling Sylte. Som 11 åring begynte han å male oljemalerier og fi­kk malt noen bilder den gang og solgte også noen.

Av utdannelse var det først to forskjellige yrkesskoler, begge i Møre og Romsdal. Etter dette bar det til Oslo og to år på Sverre Wolf Reklame og Dekorasjonsskole samt to år på Westerdals Reklameskole. Dette ble en lærerik tid sier Erling Sylte, og ikke minst som grafi­sk designer i yrkeslivet lærte han mye. Han fi­kk innblikk i mange teknikker og muligheter som inspirerte til nye kreative løsninger. «Dette vil nok sikkert speiles i mine arbeider sier Erling Sylte.

“Forvent det Uventede” – han beskriver sine malerier som “Natursurrealistisk” en betegnelse han vil bruke som selvvalgt de­finisjon på motivene som har en innebygget kommunikasjon som formidler budskapet i «overkant vulgært», men det er denne stilen som fenger meg - “litt i overkant” sier kunstneren.

Erlings Sylte har deltatt på flere lokale utstillinger med malerier, og var senest i finne som utstiller i Rauma Kulturhus på «Gråveggen».

Ønsker dere å oppleve Erling Syltes malerier så ta turen innom Romsdalsmuseet og Krona i tidsrommet 23. oktober – 5. januar.

Velkommen!