KAN DET FIKSES? Åpent foredrag med debatt!

Dato: 6. Nov 2024 - 6. Nov 2024
Tid: 18.00 - 21.00
Sted: Krona, Romsdalsmuseet

Marte Ulltveit-Moe foredrar

- spennende debatt om reparasjon og bærekraft!

Kan redusere avfall og reparere mer?

Velkommen til en spennende debatt om reparasjon og bærekraft!

Er du opptatt av hvordan vi kan redusere avfall og reparere mer? Da må du bli med når Marte Ulltveit-Moe, forfatter av boken "Kan det fikses? Hvordan kan Norge bli et reparatørsamfunn igjen?", leder en viktig debatt om tekstilavfall og reparasjon.

I panelet møter vi Tøye, med Eva Langstein i spissen, en nasjonal satsing på reparasjon av sportstøy, og RIR, vårt lokale renovasjonsselskap. Sammen vil de utforske spørsmål som:

●     Hva skjer egentlig med tekstiler som kastes?

●     Hvorfor kaster vi så mye i stedet for å reparere?

●     Hvordan kan vi skape en kultur for reparasjon i Norge?

Dette er en gylden mulighet til å lære mer om hva du kan gjøre for å bidra til et mer bærekraftig samfunn – samtidig som du får høre om konkrete tiltak for å redusere avfall og fremme reparasjon!

Tidligere samme dag:

Lunsj-foredrag kl. 12:00. Se eget arrangement!
Er du interessert i å dykke dypere inn i tekstilindustrien og dens påvirkning på planeten? Da kan du også delta på foredraget med Helene Henriksen kl. 12:00 samme dag. Helene vil gi innsikt i hvor tekstilene våre kommer fra og hvordan de påvirker miljøet.MER INFO OG PÅMELING til foredraget kl 12.00

Oppfølging:

Føler du deg inspirert av foredragene? Bli med på Krona 12. november! Da inviterer vi til et spennende inspirasjonsforedrag med Tingvoll Ull og relansering av den populære Vilja genseren.

Etterpå blir det en kreativ workshop. Temaet er "Ull på nytt", hvor vi sammen skal omforme ulltekstiler til noe nytt og brukbart. Her får du praktisk erfaring med gjenbruk og kreative måter å forvandle ull på. Perfekt for deg som vil lære mer om bærekraft og håndarbeid.

Hovedarrangøren "FIKS DET! Molde" jobber for å skape et mer bærekraftig samfunn, og vi vil være en møteplass for deg som ønsker å lære, dele og bli inspirert!

Sammen kan vi gjøre en forskjell!

Vi gleder oss til å se deg!

Disse arrangementene arrangeres sammen med Naturvernforbundet og Romsdalsmuseet