Raumabanen 100 år, Romsdalsmuseets utstilling på Rauma Kulturhus

Sted: Rauma Kulturhus

Raumabanen gjennom fotografenes linser

– fra Stuguflåten til Åndalsnes - fotografier i utvalg

Raumabanen går gjennom et flott landskap med rå natur og har vært et fotoobjekt for mange fotografer.

For å gjøre stas på 100-årsjubileet til Raumabanen i år har Romsdalsmuseet laget en fotoutstilling basert på Raumabanen i Romsdal. I arkivene er det funnet eldre fotografier som viser Raumabanen fra Stuguflåten bru, Verma, Flatmark, Marstein, Horgheim, Hole og Åndalsnes. Utstillingen viser i alt tjue historiske fotografier av elleve fotografer, både profesjonelle yrkesfotografer og amatørfotografer.

Fotografiene er tatt av:

• Sverre Berg
  • Erling Birkeland
  • Thor Bjerke
  • Jon Bjordal
  • Hans Joramo
  • Herman Neupert
  • Andreas Normann
  • Rolf Löttgers
  • Hans Schaefer
  • Edvard Sæterbø
  • Halvor Sødahl

Utstillingen er kurert og laget av Romsdalsmuseet.

Fotografiene er hentet ut fra Romsdalsmuseets og Norsk Jernbanemuseums fotoarkiver. Rauma kommune og Rauma kunstlag har stilt utstillingsareal til disposisjon.

Utstillingen blir åpnet på et kveldsarrangement på Rauma Kulturhus torsdag 22. august 2024 og vil stå til 3.november 2024

Utstillingen er Romsdalsmuseets bidrag til Raumabanens 100 årsjubileum. Utstillingen vil i hovedsak stå på Rauma Kulturhus, men kan ved behov flyttes litt på.