Romsdalshistorier

Tid: I åpningstiden
Sted: Krona, Romsdalsmuseet

Velkommen til vår faste utstilling - Romsdalshistorier

Hovedutstillingen «Romsdalshistoriene» består av historiske gjenstander fra tidligere tider, noe digital historiefortelling og er delt inn i mange ulike tema, alt spunnet rundt områdetsmangfoldige kulturhistorie.

Hovedkonseptet for utstillingen er som følger. Du inviteres til en regional historisk reise fra øst til vest; fra fjell og daler til kysten.

1: Øst: med fokus på konfeksjonshistorie og tidlig bosetting
2: Sentrum: Veøy – middelalderens religiøse, økonomiske og politiske sentrum, fjorden – bonde
3: Molde: tømmerhandel til Europa, mekanisk industri, båtbygging, bybranner, embetsmenn og turisme

4: Kysten: fisket etter torsk og sild – torperen
Materialene i scenografien gjenspeiler de ulike aspektene ved natur og virksomhet.
Målet med utstillingen er å informere deg om de lange linjene i de ulike lokale levekårene og historien gjennom århundrene. Du kjenner kanskje igjen noe av det.  Andre aspekter kan overraske deg.

Vi håper Romsdalshistoriene blir en kilde til kunnskap og et eventyr.

KURT SCHWITTERS ROMMET
Kurt Schwitters, den tyske kunstneren, kom til Hjertøya i Moldefjorden for første gang i 1930, og fra 1932 - 1939 tilbrakte han store deler av året i en liten steinhytte der.
Han gjorde gradvis interiøret i hytten til en Merzbau-konstruksjon, hans Merzhütte. Veggene designet for å bli en konstruktivistisk skulptur av tre og gips.
På grunn av nazistenes invasjon måtte Kurt Schwitters flykte fra Norge i 1940 og Merzhütte hans ble stående uten tilsyn i 50 år.
Ubeskyttet ble interiøret et offer for det harde klimaets herjinger og led raskt tilbakegang.

Det sto likevel igjen verdifulle elementer da prosjektet Kurt Schwitters og Norge ble innført i 2010. En storstilt
redningsaksjon ble satt i verk, og for å bevare det som var igjen er
interiøret flyttet inn i Schwitters-rommet til Romsdalsmuseet i
Molde.